Dysfunkcji wynikających z zespołu Williamsa jest wiele. Jeden mini mikro malutki ubytek w genie powoduje wiele trudności w codziennym funkcjonowaniu. Zatem szeroko pojęta rehabilitacja staje się nieodzownym towarzyszem naszego życia.
Już przed postawieniem diagnozy Amelka korzystała z różnego rodzaju zajęć mających na celu wspieranie jej rozwoju. I tak jest do dzisiaj. Niektóre z form terapii pojawiały się na krótszą lub dłuższą chwilę, a inne na stałe wpisały się w rozkład zajęć Amelki, jak choćby rehabilitacja ruchowa, integracja sensoryczna, zajęcia z pedagogiem, hipoterapia czy muzykoterapia. Stale też jesteśmy otwarci na nowe opcje i możliwości. Podążamy za Amelką, jej rozwojem i zainteresowaniami i staramy się dostosowywać ilość i rodzaj zajęć do jej aktualnych potrzeb. Do tej pory w rehabilitacji naszej córki korzystaliśmy z:
- rehabilitacja ruchowa
NDT Bobath, stabilizacja posturalna, masaże, praca nad przykurczami, napięciem mięśniowym, koordynacją, jednym słowem – stale jest coś do zrobienia w tym zakresie
- integracja sensoryczna
praca nad różnego rodzaju nadwrażliwościami (dotyk, dźwięk), czuciem głębokim, koordynacją ruchową
- hipoterapia
rehabilitacja wielokierunkowa, ponieważ pracujemy tutaj zarówno nad napięcie mięśniowym, postawą ciała, ale także nad zwiększeniem poczucia własnej wartości
- terapia pedagogiczna
usprawniamy pisanie, czytanie, liczenie i wszystkie potrzebne do nich umiejętności, np. koncentrację, motorykę, logikę
- muzykoterapia
kontakt z pasją – muzyka to wielka miłość Amelki, a przy okazji praca nad sprawnością obu rąk, poczuciem rytmu, koncentracją, poczuciem własnej wartości
- spotkania z psychologiem
w zależności od potrzeb konsultujemy się w kwestiach budzących nasze obawy czy wątpliwości, np. kwestia radzenia sobie ze złością, zmianą planów
- eeg biofeedback
poprawa koncentracji, wydajności i szybkości pracy mózgu
- gimnastyka korekcyjna
postawa ciała, napięcie mięśniowe, koordynacja ruchowa
- tyflopedagog
terapia widzenia i orientacji przestrzennej
- terapia słuchu metodą Johansena
praca nad nadwrażliwością słuchową
- logopeda
w zależności od etapu rozwoju pracujemy nad różnymi kwestiami, obecnie to nadwrażliwość sfery orofacjalnej
- terapia ręki
praca nad „mobilnością” całej ręki, od obręczy barkowej po koniuszek plauszka
- zajęcia na basenie – nauka pływania
przyjemność płynąca z przebywania w wodzie połączona z rehabilitacją ruchową i nauką pływania
- dogoterapia
rehabilitacja z psem wykorzystywana do wszystkiego: pracy nad motoryką małą, samodzielnością, odpowiedzialnością, koordynacją, nadwrażliwością sensoryczną
- grafomotoryka
motoryka mała – sztuka pisania – obecnie ciężki orzech do zgryzienia
- wspomaganie rozwoju umysłowego
logika, koncentracja, motoryka,
- terapia widzenia
praca nad poprawą widzenia, uzyskaniem widzenia obuocznego
- trening umiejętności społecznych
szlifowanie umiejętności potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie, praca nad budowaniem właściwych relacji i kontaktów z innymi ludźmi, pokonywanie zaburzeń w kontaktach społecznych
Z większości tych zajęć korzystamy popołudniami lub w weekendy. Dwa, trzy razy do roku staramy się również brać udział w turnusach wyjazdowych- ogólnorozwojowych lub profilowanych, np. dotyczących terapii ręki czy umiejętności społecznych.
Każda nowa umiejętność, kolejne nawet najdrobniejsze osiągnięcie, choćby najmniejszy krok naprzód daje nam poczucie sensu i wynagradza wszelkie trudy związane z rehabilitacją.
Wiele z zajęć udaje się zorganizować nieodpłatnie. Zanim Amelka rozpoczęła naukę w szkole korzystaliśmy z wczesnego wspomagania rozwoju (finansowanego przez resort edukacji). Do dzisiaj na rehabilitację ruchową i zajęcia z pedagogiem uczęszczamy do Ośrodka Wczesnej Interwencji (w ramach NFZ). Natomiast pozostałe zajęcia oraz turnusy rehabilitacyjne finansujemy z subkonta założonego specjalnie dla Amelki w Dolnośląskiej Fundacji Rozwoju Ochrony Zdrowia. Gromadzone są na nim środki pochodzące z 1% podatku.
Za każde wsparcie nam okazane i pomoc w procesie rehabilitacji Amelki – serdecznie dziękujemy!